Svar: Nedtrapning af flasker - 10 mdr.

17. januar 2020

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Jeg vil anbefale, at I bibeholder 2 flasker indtil 12 måneders alderen, og derefter vil det være rigtig fint, at I begynder at trappe ud af drømmeflasken sen aften. Det vil være rigtig godt, at I netop trapper ud - så han tilbydes mindre og mindre, og på den måde vænnes til ikke at drikke så meget, men at kunne nøjes med mindre mælk i maven, for gradvist slet ikke behøve flasken mere.

Det vil være rigtig godt, at I nu begynder at indføre en godnatgrød om aftenen, gerne sammen med vand og/eller mme af kop, så han får noget ekstra her, som kan erstatte aften- og drømmeflasken på sigt, og så han fremadrettet efter godnatmåltidet blot kan puttes i seng med sin bamse, godnathistorie osv.

Den første flaske, I skal trappe ud af, er altså drømmeflasken, og når han bliver 13-14 måneder, kan I begynde at trappe ud af flasken før putning om aftenen. Igen ved at tilbyde ham mindre og mindre. Grøden I indfører nu vil måske gøre, at han allerede i stedet for 250 ml kan nøjes med 200 ml, og gradvist sætter I så mængden yderligere ned, så det bliver 180, 160, 140, 120 ml og han til sidst kan nøjes med den mælk, som han får sammen med godnatgrøden.

Det er vigtigt, at du indføre et ritual nu, som ...

Annonce

... kan fungere godt fremadrettet - altså f.eks. indføre putteklud, puttebamse, slaskedukke, godnatsang, bestemte kærtegn, beroligende ord, på sigt en godnathistorie eller lignende. Og så bibeholder dette ritual, så når flaskerne trappes ud, så er alt i øvrigt, som det plejer at være. Det eneste han mangler er flasken - og han har egentlig ikke brug for den, fordi han jo er fyldt op med godnatgrød og mme/vand - og alt er genkendeligt og trygt.

Det er vigtigt, at I ikke erstatter mme i flasken med vand eller begynder at fortynde hans erstatning. Han skal ikke lære at drikke noget andet af flaske, men skal lære helt at sove uden, og det gør han ved, at I trapper gradvist ud over nogle uger... Man kan naturligvis også tage en kold tyrker, men det synes jeg vil være synd. Introduktionen af en godnatgrød kan dog godt være med til at gøre, at I kan skære ned i flaskerne allerede, så han fremadrettet ikke skal trappe ud af så stor en mængde, men allerede er vænnet til at drikke lidt mindre :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er rigtig godt, at han spiser så godt om dagen og er rigtig god til også at drikke vand!

De fleste børn stopper helt med flasken i 15 måneders alderen :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.